Smålandsmåndag

Sjön ligger ännu en gång spegelklar bortom den nyslådda åkern. Fiskarna simmar snabbt undan innan jag bryter den blanka vattenytan och dyker ner till botten. Det har varit en varm dag.

På telefonen säger hon att ledigheten inte går att njuta av när man är ensam och inte har något att göra. Man måste vara på ständig flykt från ansvar för att kunna göra ingenting.

Förra sommaren förflöt i ett sådant töcken av jobb och hjärndödande rutiner att jag förträngt allt. Det enda jag minns är simturerna när man kom hem från jobbet klockan 22, eller eftermiddagarna vid stugan. Därför trodde jag att jag behövde ett sommarlov som man hade när man var liten. Men det är inte lika njutbart när man vaktar familjens hus ute i ingenstans och bara längtar efter sällskap.

Men nu ska jag sluta gnälla. I morgon åker jag till stan och spelar fotboll med vännerna och sedan kommer veckan bli ett virrvarr av grillning och bad. Det är bara ikväll jag känner såhär. Men det är fortfarande ikväll. Och inget skulle kännas bättre än...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0