Sköna Maj

Vore hela året som Maj, skulle inte det vara bäst? Kan det vara den bästa månaden av dem alla?

Nu är det sommar på riktigt, vindarna är ljumma och kvällarna ljusa, och man vet att allt det varma och härliga ligger framför en. Tentorna blir avklarade, terminerna avslutade och festerna vildare.
Men när det är som bäst är det också som värst. Rastlöshet, stadsångest. Jag ser bara framför mig vätterstranden och de småländska skogarna men när jag öppnar ögonen finns här bara staden. Och jag vet inte var jag ska finna min ensamhet annat än i den övergivna fyran på skarpskyttevägen. Värmen och vårkänslorna förlamar mig, för jag vet inte vad jag ska göra med dem.

Igår var det i alla fall tenta. Det var roligt. Facit delades ut direkt efter skrivningen och med kritiska ögon rundar jag ner till 25 av 35. Detta firades med hamburgare och curryfräst ris och bulgur. Självklart även en öl i solen med min gode vän Vincent och fler till frammåt kvällen när klassen grillade på Delphi.
 Ikväll tas det lugnt antar jag. Konserten med kören imon kommer bli häftig, så även den überfeta inflyttningsfesten vi har lyckats dra ihop. Sedan är det karategradering, muntlig examination av bevis-delen på matten samt ett par sista sommarfester innan jag äntligen kan komma hem till Småland. Hästarna, granskogen, allt det gröna och det blåa.

Så sitter man här, med två dagars svett och baksmälla och spelar bas en fredagseftermiddag. Det är ett idogt jobb att driva ungdomen ut ur sin kropp. Så säger Markus min man. Han vände innåt och kom ut som något ljust. Jossan sa det så bra också förra veckan: det är med att åka till Thailand för att finna sig själv är ju bara töntigt, jag kan ha minst lika roligt här i Lund som någon annan stans. Nu ska jag duscha och hitta lite polare att hänga med. Njuta av lundasolen denna fantastiska dag i slutet av Maj; den bästa månaden på året.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0