Mörkrädd

Nog för att det är njutbart på dagen. Men kyrkogården vågar jag mig inte in i när mörkret lurar bakom varje sten. Och när jag ljuslöst rullar nerför sofiavägen greppar jag paraplyet hårt; som om jag kunde slå mig från mörkret när det omger mig. Men ingen fara lurar i parken, bara en gubbe som vänligt flyttar sin väska. Och på två svettiga minuter är jag hemma i Skarpans lugn och ro.

Sen var ju föreställningen med Cissi, Nour + Maud Lundström fantastiskt underhållande. Även om det var mig stor besvikelse att se Maud sitta på bänken större delen av showen. Hon har så mycket mer att ge än vad som fick tid till. Så när man förlikats med tanken att bara få fyra strategvisor kan man luta sig tillbaka och njuta av tjejernas något kontroversiella blandning av buskis och samhällskritik.
- Kondomer till tjejerna och Daim till killarna; något gott åt alla.

Berätta något jag inte vet
om livets, materiens och tillvarons förgänglighet
Jag får inget nöje av romanser
av kemister som bara blandar substanser
Jag vet på tok för mycket om moder natur
för att bli tillfredsställd av någon som du

Jag vet att ingen riktad kraft är tillräcklig
för varje vektor saknar utsträckning
i mitt hjärtas hilbertrum.
Berätta något som gör mig stum.
Låt mig kyssa psykologer
eller gudsfruktiga teologer.
Jag vet på tok för mycket om moder natur
för att bli tillfredsställd av någon som du.

Men jag vet att gravitation
drar samman även likladdad jon
och att även hela världas kollisioner
kan reduceras till två, högst tre, linjära ekvationer.
Så kanske vet jag tillräckligt om vår natur
för att förstå att annihileras med någon som du.
För vid varje litet möte omvandlas energi
och kropparna som exciteras kanske är vi.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0